The Editor..
T H E ❤ E D I T O R


Annyeonghaseyo


Noor Syakila ❤
BACHELOR OF BUSINESS ADMINISTRATION (HONS.) HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
Currently 23 y/o
enjoy here 😺.

I don’t care what you think about me. I don’t think about you at all ✌

Sing Along


Tagboard


Credits
Template : Arrien Inspirit
Big Help : K I M
Nice View:Google Chrome
Owner: Syakila


Kawan Atau Lawan ??
Rabu, 26 November 2014 • 9:16 PTG • 0 comments



Assalamualaikum .. today we gonna be talk about friends . bila tanya Pak Google ape itu friends . ini jawabnya :
friend tend to share common background , occupation , or interest and have similar demografic 
Haa amik kau . bukan main payah lagi den nak menaipnyo . mak aihh . so back to our title . kawan bahasa omputihnya . bukan senang nak cari kawan yang 'sebenar' ni . kadang-kadang mereka ni lah yg menjadi musuh dlm selimut kita tau , bukan semua . sesetengah dr mereka . hehe jngan marah haaa .  bercerita pasal kawan makan kawan ni . mungkin kita semua dah merasai perkara sebegini . myakitkan bukan ? 
kadang kadang mereka bg kita kata-kata pujian . tp dalam pada masa yg sme menghina kita di belakang pentas . muheheh hmm pengalaman saya sendiri . mungkin mereka menganggp perkara ini biasa . saya mungkin tidak akan menyedaari perkara ini sehingga saya berjumpa dngan hamba Allah ini . saya gelarkan dia sebagai A . sifat A ini mungkin biasa . bak kate org skrng tak havoc gitu . pemakaian nya sangat lah biasa . tidak terlalu bersosial . namun watak nya yang lucu membuatkan org lain senang dngan khadirannya . namun hanya kerana watak nya yg kelaakr . saya tidak lah terlalu rapat dngannya . namun dialah yg mnyedarkan sya segala-galanya .
mnyedarkan saya dr sgala PENIPUAN. barulah saya tahu siapa kawan dan siapa lawan . semenjak dari itu saya mula sedar dan kurangkan pergaulan . belajar dan terus belajar . oleh kerana si A ni pandai orngnya . maka berdampinglah saya kepadanya .. keluarga saya amat  mengenalinya disebabkan sifatnya yg peramah . sampai lah sekarang .. masih menjadi kawan . dan kadang-kkadang menjadi lawan :) pesanan Si A ni kepada saya :
''apabila mencari kawan , carilah yang biasa . dan apabila sudah menjadi kawan jngan terlalu percaya. simpan sedikit rasa curiga untuk mereka .  dan jngan menceritakan segala masalah kpd mreka .mungin itu akan menambah masalah kita . bak kata orang kawan biar berpada-pada ''
Pesanan Imam Ghazali :
1.pilihlah kawan yang berakal ,jangan yang bodoh kerana ia akan jadi musuh & menyakitkan hati .
2.pilihlah kawan yang berakhlak , jangan yang jahat kerana ia akan meransang nafsu jahatnya .
3.pilihlah kawan yang soleh jangan yang fasik kerana akan diajakann kita akan pekerjaan dosa dan maksiat 
4.pilihlah kawan yang bersedrhana jangan yang tamak kerana akan menjadi racun yang berbisa kepada sifat pemurah 
5.pilihlah kawan yang bercakap benar jngan bercakap bohong kerana akan memusnahkan jiwa .

Kepada Si A : terima kasih sebab sudi jadi kawan aku . terima kasih sebab dah banyak share ilmu dengan aku . terima kasih sebab tahan dengan kerenah aku . terima kasih untuk semuanya .semoga  Allah balas semua jasa baik kau . dan aku doakan kau berjaya dalam hidup kau . semoga ita berjumpa di syurga ALLAH . InsyaAllah .






0 Ulasan:

Catat Ulasan


? ?